Xhahid Bushati
Kur bisedoj me Agim Devën dhe poezinë e tij
-me rastin e 5-vjetorit të vdekjes së poetit dhe studiuesit të shquar kosovar Agim Deva-
Krijuesi
Agim Deva (6 prill 1948 – 2 shkurt 2009) ishte mik i ngushtë, veçanërisht, i
poezisë shqipe për fëmijë e të rinj. Të tillë ishin: Vehbi Kikaj e Rifat Kukaj,
Odhise K. Grillo, Tasim Gjokutaj e Bekim Harxhi. Të tillë janë: Xhevat Beqaraj, Adelina R. Mamaqi, Gani
Xhafolli e Xhevahir Spahiu. E për ta mbyllur kurorën poetike, të tillë ishin dhe
janë: Ndre Mjedja, Migjeni, Fishta, Esat Mekuli, Fahredin Gunga, Frederik
Reshpja, Lasgush Poradeci, Dritëro Agolli, Ismail Kadare, Fatos Arapi, Skënder
Buçpapaj, Azem Shkreli, Ali Podrimja.
Poezinë e Agim Devës e lexoj me
ëndje edhe sot e kësaj dite. Gjithëherë më kujton lindjen e një dite të mbarë, përndritjen
e agimit të pranverës, buzëqeshjen e një ylli dhe moslargimin e hënës si një
magji nga kaltërsia hyjnore e qiellit. Më kujton lojën e fantazisë e lojën e
urtësisë brenda qerthullit të poezisë së tij, ku bredhin lirshëm ëndrrat dhe
protagonisti (personazhi) e lexuesi njëherësh vrapojnë pas ëndrrave të reja... E
çfarë nuk më kujton… Agimi dhe poezia e tij rrezedritëse.
Jo
më si një ëndërr por si një realitet, kujtoj edhe takimet me poetin Agim Deva. Rastet
sollën, ndonëse dëshirat ishin të shumta, të takohem tri herë me të. ‘Herën e
parë’, në vitin 1986, në Tiranë. Kisha shkuar për një specializim
pasuniversitar për kritikë letrare, të cilën e zhvillonim pranë Filologjikut. Ishte
privilegj … se ishim 12 vetë nga e gjithë Shqipëria. Gjithashtu, kishim dhe një
privilegj tjetër: ishim të pajisur me një dokument special dhe mund të lexonim
libra nga fondi rezervat, në Bibliotekën Kombëtare, pavarësisht ec-e-jakeve që
na bënte, nganjëherë, ndonjë punonjëse jo fort dashamirëse. Ndryshe nga kolegët
e mi pasuniversitarë, rruga ime ishte letërsia për fëmijë, pasi kisha botuar
disa libra për fëmijë. Edhe tema e diplomës që do të mbroja ishte nga zhanri
fantastiko-shkencor i kësaj moshe, ndaj kërkova krijimtari e libra me studime
për fëmijë e të rinj të autorëve nga Kosova, ku informacioni im ishte i zbehtë.
Doja të zgjeroja qiellin tim të njohjes,
doja të zgjeroja horizontin tim kulturor. Por edhe për të parë konceptet
estetike mbi këtë letërsi, proceset e zhvillimit, dukuritë e ngjashme dhe
ndryshimet, lindjet e fenomeneve, krahasimet, përngjasimet dhe veçantitë, etj.
Libri
i parë që nisa të lexoj me shënime të zgjeruara ishte: “Poezia shqipe për
fëmijë (1872-1980), Rilindja, P. 1982 të autorit Agim Deva. E kujtova menjëherë
këtë emër. Sapo kisha lexuar librin me poezi: “Ankohet çanta e vogël…”
(mbledhur e redaktuar nga O. Grillo, piktor: Qamil Prizreni, Sh. B. “Naim
Frashëri”, Tiranë, 1986). Ndonëse autorin nuk e njihja, libri në fjalë më
kishte lënë përshtypje. Menjëherë i thirra kujtesës, dhe solla në përfytyrimin
tim imazhe të disa prej poezive të librit, që më kishin lënë mbresë, si:
“Gishti ngjyrë vjollcë”, “Era kërkon punë”, “Zonja e livadheve”, “Më besoni”,
“Ankohet çanta e vogël”, “Harabeli”, etj. Në heshtje, nisa të rikujtoj edhe plot
vargje të tjera. Tani, dalëngadalë po më plotësohej portreti i Agim Devës, si
krijues, por duke mos e takuar ende...
E,
duke iu rikthyer librit me studime, gjatë leximit, nuk më hiqeshin nga vëmendja
dy momente nga libri, si: a) analizat e thella e shkencore, interpretimi i
fenomeneve letrare gjatë procesit historik të zhvillimit të kësaj letërsie, terminologjia
letrare e përdorur me vend, si dhe thellësia e fjalës shqipe, përdorimi i
brumit të saj shpesh frazeologjik e kultura e gjerë e njohjes. b) Pak e
çuditshme, mbase gjer në absurd, po kështu po ndodhte me mua… po lexoja një
autor shqiptar, që shkruante të njëjtën gjuhë si unë, shqipen e bukur; me një
‘dokument special, dhe nga fondi rezervat’, që jo çdo kush kishte të drejtë të
hynte aty. Edhe sot e kësaj dite pyes veten: “Ç’ishte ajo dorë që e ndërtoi atë
mur famëkeq për të na ndarë për së gjalli edhe në leximin e shqipes sonë të
shtrenjtë? Mur që s’mund të kapërcehej aso kohe?!..” Ky qe takimi i parë i
‘njohjes’ me Agimin e panjohur fizikisht. Do të vinte viti 2000, dhe datat 5-6
nëntor, në Tiranë, kur nën kujdesin e shkrimtares Shpresa Vreto, do të
zhvillohej Takimi i Shkrimtarëve për Fëmijë e të Rinj të Ballkanit. Aty u njoha
me atë që isha ‘njohur’ më parë… U pamë sy më sy dhe folëm të përmalluar
shqipen tonë të zemrës. Aty, me autograf (të cilin e kam të shtrenjtë), më
dhuroi librin “Edhe rrugët udhëtojnë”, dhe mban datën 05.11. 2000. I kujtoj ato orë bisedash të çmueshme me atë
njeri të dashur që të bënte menjëherë mik,
që nuk i mungonte buzëqeshja. Pas disa vitesh, dhe ky do të ishte takimi i
fundit, mbi bazën e një projekti të Soros-it e nën kujdestarinë e shkrimtares
Shpresa Vreto, u mblodhëm, përsëri, në Tiranë për të marrë një javë leksione
teorike dhe praktike rreth ‘Tregimit me figura’ nga një pedagoge amerikane. U
ritakova përsëri me Agim Devën. U përshëndetëm si miq të vjetër e që na kishte
marrë malli shumë… Isha i lumtur, sepse njoha dhe dy shkrimtarë të tjerë të
shquar nga Kosova, Abdullah Thaçin dhe Ibrahim Kadriun, me të cilët miqësinë,
urtësinë dhe dashamirësinë e tyre i ruaj ende si gjë të shtrenjtë dhe të vyer. Orët
e bisedave brenda dhe jashtë leksioneve, kësaj here, ishin më të shumta. Kishim
kohë më shumë. Pinim kafe më shumë. Në to, dukshëm, rrezatonte kultura, fantazia dhe gjetjet e subjekteve në
orët praktike nga ana e Agimit. Dallonte
nga gjithë të tjerët, sa i bënte përshtypje dhe pedagoges, e cila shpesh e
vështronte me kurreshtje e habi, dhe pastaj... buzëqeshte. Ndaj…, dhe kjo nisi
në ditën e dytë, ajo nisi të konsultohej me Agimin. E kuptoi se nuk ishte si të
tjerët. Shpesh, mendimet e tij ishin bazë për shumë orë mësimi.
Takimet
me Agim Devën u ngjanin ditëve të pranverës, ku dëgjoja një cicërimë zogu… ‘Zogu
e poeti/ Rrojnë ku rrojnë fëmij’t, // Zemërohen dhe gëzohen / si t’ishin një –
shpirt.; ku shihja një diell ëndërrimtar… ‘Për diellin e di / Gati çdo fëmijë:
/ Sa më i moshuar, / Duket më i ri…; ku ndjeja aromën e lule vjollcave... ‘Dallim
tjetër, Vjollcë, nuk shoh që të ketë, / Ty të puth një nënëz, mua m’puth një
bletë’. Se ishte talenti i Agim Devës që të falte këto mrekulli, të cilat më
ndjekin pas edhe sot e kësaj ditë si një kujtim i paharruar…, teksa i lexoj
përsëri librat e tij. Disa vite më vonë, më 28.10.2009, do të merrja pjesë në
70-vjetorin e ditëlindjes së shkrimtares Adelina R. Mamaqi, e cila bëhej në
Prishtinë dhe ishte organizuar nga studiuesja Shukrije Rama, e cila kohë më
parë kishte botuar monografinë “Shpirti plot rubinë, kushtuar veprimtarisë
letrare të kësaj autoreje. Gjatë ditëve në Prishtinë, libra të tjerë të Agimit,
me autograf, m’i dhuruan prindërit, të nderuarit Veli e Sabrije, si dhe e
shoqja Drita. Më bëhet se edhe sot e kësaj dite, sikur… më ndjekin pas krahas
shumë vargjeve, edhe këto vargje të poetit: ‘Jasht bie dëborë, / E në dhomë të
fëmijëve, / Tërë çerdhja shndërrohet / Në botë të mrekullive.’
Poezia,
për poetin e shquar Agim Deva, ishte biografi dhe autobiografi. Ishte:
‘Kur
më del libri dhe sodit botën,
E
marr si foshnjën dhe e shfletoj;
Sikut
t’mos ishin strofat e mia,
Oh,
sa çuditshëm që i shikoj…
Sa
rrugë që bëri në shpirtin tim,
Me
njëmijë kthesa, peripeti,
Por
tani librin që n’duar e mbaj –
Se
ç’rrugë e presin – as vetë s’e di…
……………………………………
Mirëpo,
unë librin për pleq s’e shkrova,
Por
për fëmijët që i dua shumë,
Shpesh
për të linda e perëndova,
E
shumë netë gjumin s’e bëra unë… (poezia “Kur botoj libër të ri” nga libri “Kush
troket në mua” (vjersha për mësonjëtoret shqipe), Boton Zef Serembe, Prishtinë,
2008)
Poeti
Agim Deva lëvroi gjini dhe zhanre të shumëllojshme të krijimtarisë për fëmijë e
të rinj. I prirur drejt një poezie zhvillimore e detajuese në vështrime të
subjektit dhe të fabulës. Kuvendar i sinqertë, plot pathos e dhembje, plot
dramë e revoltë (kujtojmë veprën: “Po ma vjedh dikush qytetin”), dëshpërim e
optimizëm. Rrëfimi i tij në marrëdhënie me tre nivelet e lexuesve që u
drejtohet, ruan statusin e fisnikërisë. Këtë, në radhë të parë, e gjejmë në
shpirtin e tij humanisto-njerëzor, në qenësinë poetike, në hapësirat dhe gamën tematikore
të laryshisë së motiveve, të cilat i trajton herë në vijë lineare, herë me
variacion, herë me rrëfimet dhe urtinë e gjyshit, të cilat, të marra së bashku
e drejtojnë poezinë drejt antologjikes, e cila nuk e ka dëmtuar asnjëherë. E,
po ta kërkojmë e gërmojmë antologjiken e tij devaniane, në formë dhe në
përmbajtje të poezisë, do të na shfaqen edhe ‘thërrmijëzat’ çuditërisht
antologjike, dhe ku: te fjalët-kyçe, te sistemi figurativ, te tropet, te
mënyrat e komunikimit, … e deri te mesazhet që përcjellë.
Poeti Agim Deva është një krijues sa
lirik aq dhe epik. Një ekuilibër i tillë poetik- refleks i një
bibliotekë-veprash që na la, gjëndet jo shpesh në krijimtarinë e poetëve të
letërsisë për fëmijë e të rinj. Kjo bibliotekë-veprash (më shumë në poezi se sa
në prozë), po t’i qasemi biografisë së autorit, do të gjejmë një dukuri,
përsëri, pak si të rrallë (në këtë mënyrë) te formimi kulturor i autorëve të
kësaj letërsie. Agim Deva në ndihmë të krijimtarisë së vet por edhe të letrave
shqipe për fëmijë e të rinj, vjen me një korpus studimesh në fushën e poezisë e
të romanit, studime që edhe sot janë bazale e të paarritshëm në paraqitjen e procesit,
stileve, individualiteteteve të autorëve, si dhe zhvillimit të dinamikës së
historisë së letërsisë shqipe për fëmijë e të rinj – një shpalosje me një
konfiguracion të qartë, njohës, analizues, vlerësues përmes një kompetence
shkencore.
Krijimtaria e tij e gjerë poetike,
që nis me librin e parë “Trumbeta e artë” (1968) e deri te “Trahoma” (2008) na
flet për një prirje edhe drejt një lënde sociale, të cilën e ndërton dhe
strukturon sa dramatikisht aq dhe artistikisht.
Komunikimi me fëmijët mbetet tipari
themelor i krijimtarisë poetike. Ato paraqiten si personazhe të vyera, të
pikturuara me finesë e në mënyrë realiste. Ky realizim në horizontalitetin e
vertikalitetin e tij flet për një vëmendje të autorit në zbërthim e shpalim të
botës së tyre: me plot halle, me plot plagë, me ngjyra trishtuese, me ngjyra
optimizmi dhe lirie, me ngjyra ëndërruese… Një botë që autori është shumë i
varfër pa të!.. Për vërtetin, po përmendim tipologjinë seriale të figurës së
Xhelës. Një produkt realitetesh e dhembjesh, dashurish e shpresash, besimesh
dhe vlerësimesh… Pak i rrallë si personazh, do të thonim ekzistencial në ‘frymëmarrjen’
e tij, në mozaikun e motiveve dhe problemeve (të vogla e madhore) që e shoqërojnë.
Autori dhe Xhela kanë një marrëdhënie solide me njëri-tjetrin. I bashkon dhe i
plotëson mendimi, fjala, veprimi, loja, imagjinata, bota, arsyeja, idealja, dinjiteti…
Kaq shumë e duan dhe kanë mall për njëri-tjetrin, sa autori i del zot
personazhit, e personazhi i del zot autorit. Një vazhdimësi bisede e
përjetëshme! Kjo është dhe arsyeja që figura e Xhelës mbetet rrezatuese në
letërsinë shqipe për fëmijë e të rinj, si pikë referimi e bashkëbisedimi… Meqë
u ndalëm te ky personazh përfaqësues e i dinjitetshëm i lëndës poetike të
autorit, por kjo s’do të thotë që është i vetëm. Po kështu do të flisnim edhe
për protagonistët e shumë poezive të tjera me subjekt, që janë në natyrën e krijimtarisë
poetike të autorit Deva. Këtë e përligj edhe mendimi i drejtë i studiueses
Qibrije Demiri –Frangu, kur thotë: “Agim
Deva shënon vazhdimisht përpjekjen për t’iu kthyer buzëqeshjen dhe gëzimin
fëmijëve. Asnjë skutë të shpirtit të fëmijës nuk e lë pa e hetuar që t’i mbushë
më pastaj me jetë, ide, guxim e kureshtje të pashuar.”
… dhe dua të kujtoj mes librave, atë
me titull: “Edhe rrugët udhëtojnë” (Sh. B. Kozmos, Prishtinë, 2000). Autori me
shumë përgjegjësi, dhe në përligjje të përmbajtjes poetike, i ka vënë librit,
titullin kuptimplotë: “Edhe rrugët udhëtojnë”. Kjo marrëdhënie ngjyrash dhe
hapësire, udhëtimi e përshkrimi, njohjeje dhe ekzistence, emocioni dhe
fluoriteti, monumenti dhe ëndrre, lutjeje dhe besimi, ëngjëllore dhe bukurie
fëmijërore, etj., etj., të cilat mishërohen përmes gamës së gjerë të motiveve,
të përftesave e të një spektri të gjerë poetik, ku të gjitha fokusohen në
paraqitjen e një bote të sinqertë fëmijërore, pa hile e plot ëndrra, ku
dashuria si një marrëdhënie autor-fëmijë dhe anasjelltas shfaqet madhërishëm,
si pasuri e virtytshme, si vlerë e patjetërsueshme. Drita poetike e këtij
udhëtimi e bashkëbisedimi ngjizur me shpirtëroren e poetit, “mbillet” në gjithë lëndën
poetiko-dramaturgjike, flet figurativisht, ngjyron përmes një spektri të gjerë dhe
po ashtu rrezaton. Kjo është arsyeja që rrëfimi i Agimit mbart një alfabet shenjëlënës,
që ke dëshirë ta njohësh e ta mësosh. Është produkt i thjeshtësisë dhe i sublimes,
i ëndrrës dhe i magjisë, ndërsa vetëdija në shpalosjen e saj bëhet e vetmja
pasuri e qenies njerëzore. Nuk e di pse ky akt poetik më kujton një thënies të
Dostojevskit, i cili thotë: “E bukura shpëton botën”. Më ngjan se kjo thënie si
ato grimcat e dritës janë shpërndarë e kanë zënë vend në çdo poezi të poetit. Jo
vetem kaq, por në çdo poezi, ku është i shfaqshëm subjekti apo aty ku rrëfimi
është meditativ, autori si protagonist, nuk bën gjë tjetër veç i pikturon
portretin vetvetes, duke zgjuar herë ndjenja njerëzore e herë ndjenja mitike në
raport me fëmijët, duke marrë e dhënë, pa harruar përcjelljen e vlerave të
njëmendta mesazheve fisnike.
Duke
njohur natyrën e tij poetike dhe poezinë, mendimet dhe detajet në sofrën e saj ruajnë freskinë e motivit, mirëmendimin, si në
thelb ashtu edhe në materie. Spontaiteti e romantika janë të kudopranishme, si
rrjedhojë e shpirtit frymëzues dhe shpalosjes së botës së autorit. Si këto e si
ato që përmenda më sipër do të ishin disa karakteristika të shenjave të poezisë
së Agim Devës, të cilat, sigurisht, kërkojnë një studim më të thelluar.
E gjithë lënda poetike e ngarkuar me
emocionalitetitn e saj mbart një alencë të gjithëhershmes midis hyjnores dhe
artit. Duke pranuar aspektet funksionale në trajtesat e poezive, është e
pamundur të mos i dëgjosh thirrjet e Agimit përmes intuitës së tij krijuese në
favor të fëmijëve, të botës së tyre, të fjalës, të ëndrrës, të së nesërmes së
tyre… Poeti është përherë në anën e
tyre, me të gjitha të vërtetat e fjalëve poetike bashkëbisedon e shpërfaq botën
e tyre, pa të cilën nuk mund të ekzistojë dhe jetojë bota, dhe bota e vetë
poetit. Ky bashkëbisedim i kalon caqet e një dialogu, dhe merr hapësirat e një
universi. Dhe ajo fiton poetikisht se ka aleatin “Unë” (veta e parë e
rrëfimit), ku shkrihet lirizmi i botës lodërtare të fëmijëve në botën e tij shpirtërore
e psikologjike. Lënda që mbart vepra, rrëfehet përmes distikut, i cili zë
pjesën më të madhe të hapësirës poetike. E përmenda hapësirën poetike, sepse
edhe shtrirja metrike e vargjeve është e tillë, ka diapazon të gjerë. Rrëfimi,
gjithashtu, “flet” përmes detajeve të gjetura, të cilat në përbashkësi
plotësojnë dhe “shpirtëzojnë” motivin, si dhe fabulën e poezisë. Prania e të
papriturës, bëhet e besueshme gjatë situatës dhe emocionit të leximit. Bëhet e
besueshme dhe mirëdashëse estetikisht, sepse ka një ‘po’ të qëllimit patriotik
e edukativ, i cili mplekset me një vështrim të poetit drejt së nesërmes, si në
këto vargje që po citojmë: “T’i jap t’gjitha lulet që rrojnë brenda n’mua, /
Vetëm mos më shtyj aty – ku nuk dua…” (poezia: “Unë dhe bota me bastun”).
Figura e fëmijës që përmendet shpesh
e më shpesh, e që lëviz lirshëm në rrugëtimin e poezive, vizatohet, si burim
jete, shpirti, blerimi, dashurie, përqafimi, malli, loti, përralle, ëndrre… Jo,
vetëm kaq, por është në një marrëdhënie të shumëfishtë me autorin. Çdo
marrëdhënie mbart një parafytyrë të re fëmijërore, me liri të ëndërruar e të
realizuar, lojë e humor. Për ilustrim, diku poeti thotë: “Unë t’i dëgjoj
zogjtë, / Ti m’i puth fëmij’t, / N’ fyshekë akulloresh / I shkrijmë dashuritë.
// Të dua sa Gjakovën, / Më do sa – Shqipërinë, / Prandaj bashkë i biem / Të
njëjtës violinë. (poezia: “Maji”). Është
një botë, ku Agim Deva e paraqet dhe e ofron këndshëm, me dëshira e dukuri
sociale; me aromë Kosove që ta mbushin zemrën e shpirtin. E poeti shprehet:
“Ujit poeti – lulet e fëmijëve, / Kurse fëmijët – lulet e tij, / E në pranverë
botës plot ngjyra, / Ia numërojmë gonxhet – me kënaqësi.” (poezia: “Jeta kërkon
lule”).
Kjo është arsyeja që rrëfimi i
Agimit, si të vetmen pasuri ka FËMIJËT për të cilët shkruan: “Vjershat më të
bukura, / E dinë edhe fëmij’t, / I shkruajmë me shpirt, / Dhe – vetëm me
shpirt.” (poezia: “Me çka i shkruhen vjershat”).
E,
për të vazhduar më tej, motivet dhe poezitë e tij burojnë, por edhe vazhdojnë
të rrjedhin ëmbël e shushurishëm, pastërtisht si loti, ëndërrisht si vesa, - nga
biografia e tij poetike. Dhe nuk është pak të depërtosh në misterin e vetvetes,
sepse, siç thotë studiuesi Çesllav Milosh: “Njerëzimi gjithnjë e më shumë do të
ushqehet me vetveten, do të thotë me të kaluarën e vet.” Dhe ti, i dashur dhe i
paharruar, miku im Agim Deva me testamentin tënd letrar e studimor që na le, nuk
i përket vetëm të kaluarës, por edhe të sotmes, por edhe të ardhmes…
Dhe
me thjeshtësinë tënde gjer në madhështi, me talentin tënd të pashoq, shkruan:
Agim Deva është një sy me dy sy
Nëse – ti s’ke nevojë për të
Ai ka nevojë për ty
…………………………………..
A.D. është një sy me shumë sy
A.D. është një sy me shumë sy
Nëse ta zë rrugën – ndalu
Mos e shtyj. (poezia “Shënime për
autorin:, nga libri “Trahoma”, Boton: T-KOM, Shkup, 2008)
Shkodër, 30.01.2014
Unë jam me burrin tim për 7 vite pa fëmijë, unë dhe burri im provuam gjithçka që ishte e mundur por nuk pati rezultat, derisa takova një mike timen shumë të mirë e cila më tregoi për Dr. Dawn acuna dhe si e ndihmoi ajo, i shpjegova. gjithçka për Dr dawn acuna pasi e kontaktova në Whatsapp, ajo më premtoi të më ndihmonte, më dha disa udhëzime të cilat i bëra të gjitha në mënyrë perfekte, për habinë time mbeta shtatzënë 2 javë pasi ajo më ndihmoi dhe tani kam një fëmijë të bukur tani. faleminderit Dr dawn acuna, kontaktoni me të për një zgjidhje të shpejtë të problemit tuaj,
ReplyDelete*Nëse dëshironi të mbeteni shtatzënë.
*Nëse doni të ktheni të dashurin tuaj.
*Nëse doni të kuroni ndonjë sëmundje.
*Nëse dëshironi fat të mirë në jetën tuaj.
*Nëse doni të ndaloni abortin dhe të tjerët,
: email { dawnacuna314@gmail.com}
Whatsapp: +2348032246310